Nepritariame Pusiaukelės namams Domeikavos seniūnijoje...!
Galiu drąsiai teigti, kad Kalėjimų tarnybos pusiaukelės namų steigimo Domeikavoje procesas užsidegė atvira liepsna. Problema išties didelė – vietos bendruomenės sunerimusios, nes panašu į tai, kad visas pusiaukelės namų steigimo procesas buvo daromas slapta – vietos bendruomenės apie tai sužinojo tik iš gandų, pamačiusios skelbimą, kad ieškomi darbuotojai pusiaukelės namams. Su vietos bendruomene pusiaukelės namų steigimas nebuvo diskutuotas, nebuvo viešinami ir Kalėjimų tarnybos ketinimai.
Šiandien šiuo klausimu turėjau intensyvią ir konstruktyvią darbotvarkę. Visų pirma, buvau susitikęs su Kalėjimų tarnybos direktoriumi Virginijumi Kulikausku bei kitais Kalėjimų tarnybos atstovais, įgyvendinančiais šį procesą, ir norėjau išsiaiškinti viso teisinio proceso detales.
Susitikimo metu paaiškėjo, kad pusiaukelės namų Domeikavoje pastatas yra įsigytas ne iš valstybės pinigų, o iš specialaus Norvegijos fondo. Visgi didžiausia problema - Lietuva neturi tinkamai paruoštos tvarkos pusiaukelės namams steigti. Nagrinėjamu atveju buvo ir yra vadovaujamasi tik 2020 m. Vyriausybės programa ir Teisingumo ministerijos strategija. Kitaip tariant, pusiaukelės namų steigimo procesas nėra tiksliai reglamentuotas, tai reiškia, kad nereikia atlikti nei poveikio aplinkai vertinimo, nei įvertinti neigiamą įtaką kriminogeninei situacijai apylinkėse, nei gauti sutikimų iš savivaldybės, nei organizuoti visuomenės informavimo procedūras ar kt. Tai labai neprofesionaliai parengtas ir mūsų valstybėje įteisintas tokių projektų įgyvendinimas, kuriantis itin ydingą praktiką. Jeigu šis pusiaukelės namų steigimo procesas nebus sustabdytas, tai padarys didelę neigiamą žalą - bus sudiskredituotas visų ankstesnių ir naujų pusiaukelės namų įsteigimas bei nuteistųjų integracija, visa tai tik dar labiau supriešins Kalėjimų tarnybą ir bendruomenę. Mano įsitikinimu, yra būtina patikrinti visų pusiaukelės namų įkūrimą ir atlikti analizę, kaip jų veikimas daro įtaką bendruomenės gyvenimui, ypač vertinant tai, kad pagal dabartinį modelį, kuomet visas procesas nereglamentuojamas, Lietuvoje jau yra įsteigti net septyni dabar veikiantys pusiaukelės namai.
Susitikimo metu Kalėjimų tarnybos pareikalavau chronologine tvarka pateikti visus dokumentus, kaip vyko procesas, kaip buvo pasirinkta pusiaukelės namų vieta (Domeikava), kodėl būtent ji, kaip nuspręsta įsigyti konkretų pastatą, kokiomis lėšomis, iš kokių asmenų, ar buvo gauti sutikimai iš savivaldybės ir t. t. Taip pat prašiau pateikti informaciją, ar buvo atlikta analizė, kad perkamo pastato, tapsiančio valstybės turtu, pardavėjai atitinka visus Lietuvos keliamus reikalavimus dėl reputacijos ir nacionalinio saugumo, kadangi viešumoje pasirodė informacija, kad pardavėjas (juridinis asmuo) galimai turi ryšį su kitu juridiniu asmeniu, kuris pripažintas kaip neatitinkantis nacionalinio saugumo kriterijų.
Susitikimo metu buvo priimtas sprendimas, kad Kalėjimų tarnyba mane ir mano padėjėjus priims į darbo grupę su tikslu sutvarkyti visą teisinę bazę ir reglamentuoti pusiaukelės namų steigimo procesus, kaip svarbiausią tikslą iškeliant tai, kad pusiaukelės namai nebūtų steigiami ten, kur bendruomenės nepritaria, ypač ten, kur kaimynystėje veikia ugdymo įstaigos ir pan.
Nors to vadovas pats neišsakė, tačiau mano nuomone, sprendimas pusiaukelės namus steigti Domeikavoje galimai bus sustabdytas ir bus ieškoma teisinių būdų, kaip išspręsti šią problemą. Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos šešėlinės Vyriausybės posėdžio metu paaiškėjo, kad Kauno rajono savivaldybės tarybos nariai netgi svarsto rengti nutarimo projektą dėl galimybės išpirkti šį Kalėjimų tarnybos įsigytą pastatą ir pritaikyti kitiems poreikiams – socialinės globos, vaikų laikinosios globos ar kitiems namams.
Nuo šiandien mano padėjėjų komanda kartu su Kalėjimų tarnyba aktyviai dirbs šiuo klausimu. Kitas susitikimas su Kalėjimų tarnybos atstovais numatytas trečiadienį, kurio metu kalbėsime, kaip galima imtis kito plano ir išvengti šios neigiamos situacijos, nes problema yra nemaža – pastatas jau įsigytas, o disponuojami pinigai išleisti, t. y. procesas jau pradėtas įgyvendinti.
Apie darbo rezultatus informuosiu atskirai.